Halaman

Isnin, 14 Mac 2016

PENGALAMAN MELAHIRKAN ANAK KEDUA

Entri 2

Teks: Siti Rabiatul Adawiyah Binti Ismail

Assalamualaikum w.b.t

Alhamdulillah, setelah hampir 3 minggu tidak dapat menulis kerana laptop dan handfon yang agak selesa untuk menulis rosak. Ya Allah,baru sedikit Allah tarik nikmat, jadi bersyukurlah. Syukurlah apa yang kita ada samada sedikit ataupun banyak.

Oh ya, sebenarnya saya teringin untuk menceritakan pengalaman melahirkan anak kedua. Jadi,saya akan kongsikan di dalam entri kali ini. Pengalaman melahirkan anak pertama dan kedua sungguh berbeza. Jika dikutkan, ramai yang akan menjawab yang melahirkan anak kedua lebih mudah daripada anak pertama. Tetapi tidak bagi saya hehe. Semasa melahirkan anak pertama, alhamdulillah Allah memudahkan proses kelahiran. Tetapi semasa berpantang, saya kerap demam dan bengkak susu tidak seperti berpantang kali kedua.

Saya melahirkan anak kedua pada 19hb Disember 2015 yang dinamakan Alesha Safaira Binti Ahmad Abul Kalam. Pada hari entri ini ditulis, Alesha baru berusia 89hari. Saya mula berasa sakit sehari sebelum Alesha dilahirkan. Tanda kelahiran pada kali ini pun berbeza daripada pertama kali melahirkan si abang dulu. Kali pertama dulu, tandanya pecah air ketuban. Tapi kali ini saya keluar darah.

Saya dimasukkan ke dalam wad di Hospital Besar Nur Zahirah,Kuala Terengganu ini. Masa tu bukaan baru 2cm. Semalaman duduk di wad, saya dah tak rasa sakit pulak. Cumanya contraction je tupun tak sekerap mana. Sementara menunggu suami yang dalam perjalanan dari Gambang, saya banyak berdoa agar suami sampai sebelum saya dimasukkan ke dalam labour room.

Semalaman di wad, saya rasa tak sakit sangat. Kadang terfikir betulkah sudah sampai masa nak bersalin ni hahaha. Tak seperti masa beranak kali pertama dulu. Malam tu boleh pulak tidur dengan lenanya dan akhirnya pada pukul 5.20pagi,nurse minta saya untuk ke bilik pemeriksaan untuk cek bukaan. Terkejut saya apabila nurse beritahu yang bukaan dah 6cm! Saya tak percaya sebab saya tak rasa sakit sangat. Nurse cepat-cepat menyuruh saya bersedia untuk dihantar ke labour room. Saya terus call suami untuk tunggu di sana sebab memang nak sangat suami teman. Hehe masa kali pertama dulu,suami tak sempat teman saya dalam labor room. Jadi,kali ini nak sangat kekuatan dari suami.

Sampai kat labour room, masa tu saya boleh tersenyum lagi. Nurse dan doktor siap puji lagi saya cool je katanya. Yelah masa tu saya tak percaya dah nak bersalin kalau diikutkan dengan tak berapa sakit lagi hehe. Tapi sebaik sahaja doktor memecahkan air ketuban, masa tu barulah terasa sakit apetah lagi 3jam duduk dalam labour room untuk tunggu bukaan tapi masih 6cm. Alhamdulillah, mintak nurse panggilkan suami yang dah menunggu di luar. Nak suami ada di sisi untuk bagi kekuatan. Masa tengah sakit tu, terbayang macam mana kalau aku mati lepasni! Sedih sangat. Rasa insaf sedih sebab banyak lagi dosa. Cakap kat suami "kalau syg mati,abg jaga anak kita". Sedih sangat. Suami genggam tangan,kucup tangan bagi kekuatan.

Tiba-tiba sekumpulan doktor bergegas datang kat tempat saya. Katanya ada masalah pada jantung bayi. Memang tak boleh tunggu lama dah. Doktor cek bukaan masih lagi 6cm. Hanya Allah yang tahu perasaan saya dan suami. Hati tak putus-putus berdoa. Doktor paksa untuk teran tetapi tak berjaya. Oleh disebabkan jantung bayi semakin lemah, doktor cadangkan untuk dibedah! Terus saya setuju untuk dibedah. Sepantas kilat nurse dan doktor menolak saya ke dewan bedah. Suami tunggu di luar dewan bedah.

Alhamdulillah Allah Maha Besar. Sampai je di bilik bedah, saya terasa seperti nak meneran terus bagitahu doktor bedah. Alhamdulillah di atas katil bedah yang sempit itu, saya selamat melahirkan bayi perempuan saya dengan normal! Dan bayi saya dalam keadaan sihat alhamdulillah! Menangis saya sebaik saja mendengar suara bayi. Memang pengalaman yang tidak akan saya lupakan.

Setelah disahkan ibu dan bayi tiada apa-apa masalah, kami dibawa keluar untuk ke wad. Tak sabar untuk berjumpa suami yang setia menunggu di luar. Kesian pulak suami tak dapat lihat sendiri proses kelahiran anak kami hehe. Suami kata tak apelah asalkan semuanya selamat. Hehe.

Ini kisah pengalaman saya. Banyak pengajaran yang saya dapat. Terasa macam hampir dengan kematian. Hanya Allah saja yang tahu. Ya Allah, aku bersyukur pada Mu. Masih memberi ruang untuk aku bertaubat! Alhamdulillah.

Sekian untuk kali ini. InsyaAllah berjumpa di entri seterusnya ya!

Assalamualaikum w.b.t




Tiada ulasan:

Catat Ulasan