Halaman

Selasa, 3 Mei 2016

REZEKI

Entri 5
Teks : Siti Rabiatul Adawiyah Binti Ismail

Assalamualaikum WBT

Apa maksud rezeki?Berapa ramai antara kita faham erti rezeki? Rata-rata saya jumpa ramai antara kita yang mendefinisikan rezeki itu hanya duit semata. Tiada duit, tiada rezeki. Tiada harta, tiada rezeki. Tiada kerja, tiada rezeki. Oh, betapa kolotnya pemikiran tersebut.

Saya bukan orang yang pandai pun dalam bab-bab ni tapi saya terpanggil untuk menulis bab rezeki sebab kadang-kadang saya pun berasa begitu. Bukan nak merendahkan sesiapa cuma untuk muhasabah diri ini. Menguatkan hati yang cepat rapuh ini. Semoga Allah SWT mengampuni kami.

Okay, sebenarnya rezeki yang dikurniakan Allah tersangat-sangat luas.
Contoh seharian dalam kehidupan kita :
» Bangun tidur, masih bernafas,baca doa tidur, dapat tengok jam, masih dapat tengok anak dan suami/isteri di sebelah, kucup mereka dan ucap selamat pagi , dapat bangun dari katil = rezeki permulaan hari.
» Berjalan ke tandas, mandi, bersihkan diri, ambil wudhuk, solat subuh = rezeki
» Menyiapkan sarapan, mengemas rumah, sarapan pagi, menguruskan rumah dan anak serta suami/isteri =rezeki
» Sihat, dapat melakukan tugas seharian samada di pejabat atau di rumah, dapat mencari duit,memiliki hati yang tenang dan sentiasa bersyukur, memiliki anak-anak yang baik dan soleh, memiliki pasangan hidup yang baik, memiliki ayah dan ibu = rezeki
» Ada kereta, ada rumah , ada duit, ada kesihatan yang baik, ada pekerjaan, dapat makan dengan sempurna, tidur dengan sempurna = rezeki

Oh tak terkira rezeki yang kita dapat. Nikmat kehidupan yang kita ada. Kalau boleh semua benda saya nak tulis tapi penat nak taip hihi. Dapat menulis pun satu rezeki. Bersyukurlah seadanya. Bersyukurlah, milikilah kehidupan ini dengan syukur dan redha dengan setiap yang kita ada sekarang. Berusahalah untuk berjaya. Rezeki milik Allah, semua yang kita ada ini hanyalah pinjaman. Redhalah jika ditimpa ujian. Dekatkanlah diri dengan Allah.
Jaga solat kita, jaga aurat kita, jaga hubungan kita dengan pasangan, dengan mak ayah. InsyaAllah pasti kita akan tenang dan bahagia.

Nikmat  Allah yang manakah yang kamu dustakan?

Sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan