Halaman

Sabtu, 7 Mei 2016

NAMA PANGGILAN

Entri 8
Teks : Siti Rabiatul Adawiyah bt Ismail

Assalamualaikum WBT

Haaaa kali ni buat tajuk Nama Panggilan pulak. Rasanya tak dak sorang pun yang tak dak nama manja ni kan hihi. Pulak zaman millenia ni zaman mak pak suka buh nama anak panjang-panjang sampai berbelit lidah nak sebut. Buh nama panjang-panjang se hal, mula lah pening nak pilih nama panggil anak-anak. Kat situ lah keluar pulak nama pelik-pelik. haha.

Kat sini saya tak nak lah cerita pasal nama orang lain, cukup dah nama saya sendiri haha. Nama tak delah panjang sangat dan senang je nak ingat. Nama yang diberi oleh abah dan ummi saya pada saya adalah Siti Rabiatul Adawiyah. Nak tahu tak maksud apa?Pada yang tak tahu maksud nama saya ni, nama Rabiatul Adawiyah ni adalah nama seorang wanita yang kuat beribadat kepada Allah SWT pada zaman dahulu. Rabiatul atau rabiah diberi kerana beliau merupakan anak ke empat dalam keluarga Ismail al-Adawi. Dan nama Adawiyah tak silap sayalah nama keluarga beliau.(kena cek balik).

Berbalik pada tajuk entri ni pulak. Saya mempunyai beberapa nama panggilan tau. Ceh macam bangga pulak haha(tak bangga sebenarnya). Nama manja pilihan atuk dan arwah nenek saya, mereka suka panggil saya Tayah. Sebab masa saya kecik, saya suruh panggil Tayah. Bila sekolah, saya malu dengar arwah nenek panggil Tayah haha. Adoi, rindu pulak dengar arwah panggil. Sebab sekarang tak de dah orang nak panggil dengan panggilan Tayah. Rindu mok(panggilan saya pada arwah nenek).

Sedara mara dan keluarga panggil dengan nama Kak Yah. Sebab saya anak sulong dalam keluarga. Pastu masa sekolah rendah, saya lebih dikenali dengan panggilan Rabiatul je. Cewah ayu dan sopan hihi. Masuk je sekolah menengah, ambik ko, glamer dengan panggilan Ruby. Fewiit haha. Biasalah dah remaja nak jugak glam kan hahaha.

Ingatkan nak setia dengan panggilan Ruby je, tapi ada kawan pernah nasihat saya lebih baik tukar panggilan lain sebab Ruby tiada makna. Dia cakap lebih baik orang panggil kita biarlah yang membawa maksud yang bagus untuk kita. Ada benar juga nasihat dia. Jadi, bila masuk universiti je, saya dikenali sebagai Siti. Ada kawan seuniversiti saya pening bila dia tahu banyak sangat nama pendek saya (hehehehe). Dia sorang pulak yang reka nama saya, boleh pulak panggil saya Biah hahaha. Nasiblah nama tu tak laku kat kawan-kawan yang lain. Hehehe.

Dan sampai sekarang dah kerja memang setia lah dengan nama Siti. Hehe. Fuh penat bercerita pasal nama ni. Korang acaner ye? Mesti lagi best dari saya punya cerita kan ahaks.

Sekian.
Assalamualaikum WBT

Tiada ulasan:

Catat Ulasan